AL-QURAN 1

Wednesday, January 1, 2014

Risalah Fikir (251) Betapa Dunia Dan Ummat Hari Ini Ketandusan Orang2 Yg Seperti Ini…

Oleh Ustaz Jalil, 29-Jul-2002 02:51:25

Dan drp Ibnu Abii Al-Wardi roh.a., katanya (mafhuumya) : Daku telahmasuk ke atas (pergi kepada) Sariyy Saqtiyy roh.a. dan beliau sedangmenangis, dan (disebelahnya ada) dauroq-nya (dauroq adalah sejeniskendi yg ada pemegangnya tapi tidak berpipa) yang telah pecah/remuk.Maka aku pun bertanya : Apa yang telah terjadi kepada engkau ni ?
Jawabnya : Dauroq itu telah pecah / remuk.
Daku berkata : Daku (bisa) membelinya (yg lain) sebagai ganti untukitu.
Jawabnya : engkau nakgantinya untuk aku!? walhal aku mengetahuidaripada mana daaniq(duit) yg mana engkau akan membelikan dauraq itudengannya, dan siapakah yang membikinnya? dan dari manakah tanahnya(untuk buat dauroq itu)? dan apakah yg dimakan oleh pembikinnyasehingga dia selesai drp pembikinannya / kerjanya itu ?
Begitulah terjemahan kasar drp Sifah As-Sofwah, susunan Al-Imaam Al-`Aalim Jamaaluddin Abil Faroj Ibnu Al-Jauziyy roh.a., mujallad 2,mukasurat 372 dan 373.
Subhaanallooh……
Begitulah telitinya dan wara'nya orang2 dahulu….
Tentulah hati2 mereka begitu suci sekali……
Kalau begitulah keadaan mereka, bagaimana kita bisa memprotesmereka ?
Bagaimana kita bisa mengenepikan ajaran2 dan nasihat2 mereka ?
Apakah masih wujud seseorang di dunia ini orang yg seperti SariyySaqtiyy roh.a. ini ???

Bayangkan…. Kendinya / dauroqnya pecah , beliau roh.a. menangis…kenapa?Kerana kendi pengganti nanti (mungkin) akan dibeli dgn duit ygdatangnya dari sumber yg diragui, syubhat, dsbya….Dan mengenai pembuat atau pembikin kendi (yg baru itu) , beliauroh.a. belum tahu lagi siapa orangnya (adakah seorang yg soolih, atauseorang yg faasiq, atau bagaimana ? ).Dan beliau pun belum pasti lagi adakah bahan tanah yg akan dijadikankendi itu pun bersumberkan tanah yg syubhat, diragui, (lebih2lagilah kalau bahan tanah yg haroom) atau bagaimana ?Dan apakah makanan yg dimakan oleh pembikin kendi itu merupakanmakanan yg halal atau sebaliknya ? Atau pun syubhat dsbnya ?

Itu baru berthabit dengan kendinya…. Belum lagi ditinjauketelitiannya dan kewaro'annya dalam hal makanan, pakaiandsbnya !!!
Subhaanallooh….
Semoga Allooh swt merohmati Sariyy Saqtiyy !!!

BETAPA DUNIA DAN UMMAT HARI INI KETANDUSAN ORANG-ORANG YG SEPERTIINI ….!!!KALAU BEGITU, BAGAIMANA ORANG-ORANG DI ZAMAN INI MAHU JADI PEMBIMBINGBAGI UMMAT INI ? MAHU MENJADI MURSYID BAGI UMMAT ? MAHUMENJADI `ULAMAA` BAGI UMMAT ? MAHU MENJADI TOKOH BAGI UMMAT ?WALAU SE'ALIIM / SEBAIK / SESOOLIH / SEWARO' MANA PUNORANG2 HARI INI, TENTULAH JAUH PANGGANG DRP API JIKA DIBANDINGKANORANG2 DAHULU SEPERTI SARIYY SAQTIYY ROH.A. INI DSBNYA……!!!

[Yang nyata, rata2 orang hari ini, tidak kira siapa dia, samaada `aalim atau pun tidak, pada `amnya tidak terlepas drptempias riba….kecualilah mereka yg benar2 dirohmati Alloohswt…]
YA ALLOOH, SELAMATKANLAH KAMI….!

Walloohu A'lam.

Semoga kita sama2 mengambil i'tibaar…..

Wassalaamu'alaikum wrb.,

Alfaqiiru ilallooh.
MUFRODAAT:

[1] DAANIQ, DAANAQ : (duit) seperenam dirham, kj: DAWAANIQEdited by : Norizan Daud

No comments: